Tuesday, 25 August 2009

Memburu Redha-Nya DiKEBUN RAMADAN

Dipagi puasa ke 5 ni...akak terbaca satu artikel yang menarik dengan situasi bulan mulia yang sedang kita lalui ini. Akak nak kongsi dengan kalian yang disayangi ..semoga kita dapat sedikit sebanyak petunjuk dari bacaan ini...Luangkan 5 minit ye untuk kita renung2kan bersama catatan pagi ini....
Ganjaran Berganda
Bukan kecil apa yang Allah s.w.t sediakan kepada kita di dalam sebulan Ramadan.Semuanya tanda kemurahan rahmat dan kasih sayangNya. Tugas kita meraih sebanyak-banyaknya ganjaran dan kelebihan Allah peruntukkan itu. Banyak amalan sunat, ertinya banyaklah ganjaran bertaraf fardu yang biasa diperolehi pada hari-hari sebelum puasa.Apatah lagi kalau yang fardu itu kita buat dengan baik dan sempurna...
Kalau kita yakin sungguh dengan amalan sunat di bulan Ramadan ini setaraf ganjaran dengan amalan fardu di bulan lain..kenapa dipersoalkan lagi sunat terawih?Memang ia jelas ia adalah ibadat sunat. tapi tidak sama dengan amalan sunat yang biasa dilakukan pada bulan2 selain Ramadan. Yang sama cuma takrifnya saja- buat dapat pahala, tinggalkan tak berdosa.
Tarawih
Banyak yang dibuat, insya-Allah banyaklah pahala yang dapat. Kalau banyak yang tinggal, banyaklah pahala yang terlepas...Letakkan soal kepatuhan, ganjaran dan kelebihan itu di hadapan, bukan soal sunat atau tak sunat.......
Bersahur
Nabi s.a.w berpesan, " Makan sahurlah kamu,kerana makan sahur itu mengandung berkat."Jangan sekalikali dipandang remeh amalan makan diwaktu dinihari itu. Sebaliknya tengoklah nilai falsafah dan pendidikannya. Betapa seorang hamba itu sanggup bangun pada waktu sedang enak tidur, semata-mata untuk makan?.Kenapa? Kerana mematuhi suruhan Allah walaupun lazimnya selera makan tidak terbuka...." SesungguhnyaAllah dan para malaikat Nya mengirim rahmat kepada orang yang sedang makan sahur." (Riwayat Thabrani.....)
Dua perkara di atas adalah antara amalan sunat di bulan puasa ini.Bukan suruhan wajib pun tetapi suruhan berbentuk sunat sahaja. Namun amalan sunat ini ibarat usaha tambahan yang kita buat dengan rela hati..semata-mata untuk menarik perhatian Allah s.w.t. Mudah-mudahan dengan perhatian itu Allah sudi mencurahkan rahmat-Nya. Dengan rahmat Allah s.w.t, kita mengharapkan keampunan-Nya jua. Dengan rahmat dan keampunan-Nya, kita sangat-sangat mengharapkan kebebasan daripada seksa neraka-Nya pula. Demikianlah tiga rangkaian anugerah yang saling bersimpul dan bertaut, walaupun dipisah2kan dalam tiga fasa ramadan.
Inilah bulan yang pada awalnya Allah menurunkan rahmat, dipertengahanya Allah memberikan keampunan-Nya & di penghujungnya Allah membebaskan para hamba-Nya daripada api Neraka Jahanam.
( Riwayat Ibnu Khuzaimah daripada Salman r.a )

Ia ibarat hasil yang dituai dari sekebun Ramadan. Bermula daripada sepuluh hari yang pertama berterusan hinggalah sepuluh hari yang ketiga. Menguji keikhlasan, konsisten dan daya momentum mereka yang benar-benar mengharapkan reda Allah yang berlimpahan di bulan Ramadhan. Apa lagikah nikmat @ pemberian lain di muka bumi iniyang lebih mahal & bernilai dari keredaan Allah s.w.t..?
Oleh itu apa lagi kekawan yang dikasihi...tepuk dada tanya selera...(terutamanya diriku sendiri) pisau ditangan kiri, mentimun di tangan kanan..letak tepi nafsu nafsi sebelah kiri kanan kita . Mari kita kaut sebanyak-banyak keredaan-Nya di bulan yang datang hanya setahun sekali....Buat sungguh-sungguh, buat elok-elok dan yang terbaik, tak culas takut-takut ini Ramadan terakhir kita... manalah kita nak tau bila Allah nak cabut nyawa kita ni (juga dituju khas untuk diriku ini).
Sekian untuk N3 ari ini, moga apa yang akak kongsi bersama dengan pembaca budiman dapat memberi sedikit sebanyak manfaat. Kalau tak banyak, cikit pun jadilah.... Sekiranya ada salah dan silap datangnya dari kelemahan akak, kiranya baik datangnya dari Allah s.w.t...Wassallam pada semua...I love u all ..muah....

2 comments:

  1. Salam ziarah. Blog dan posting yang berinfo & menarik.
    _______________________
    View Profile: Rantong™

    ReplyDelete
  2. slm Rantong...terimakasih atas comment tu..akak link blog u ok...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails